Kryssningen var upplagd i tre delar. Först två hela dygn till havs. Därefter strandhugg på fem olika karibiska öar där båten vände norrut/hemåt efter tre och till sist två dygn till havs. Båten la till på öarna Tortola, St Kitts, Dominica, Antigua och St Maartens. Varje ö eller ögrupp tillhör ett eget självständigt land.
På varje ö har rederiet en uppsjö av utflykter att erbjuda. Vi valde två av dem, på St Kitts och Dominica. På Tortola och Antigua åkte vi med lokala arrangörer och på St Maartens hyrde vi cykel.
Första strandhugget. Road Town på Tortola, den största av de Brittiska Jungfruöarna.
Här var vi mest intresserade av att få se delar av ön och få ett dopp i karibiska sjön. För $25 per huvud fick vi en rundtur med en lokal chaufför. Den här stora bilen hade öppet för passagerarna så vi hade fri sikt åt alla håll.
Tortola är en vulkanö. Det innebär bland annat att den är kuperad. Utsikt över andra öar i ögruppen.
Ett stopp vid ett romdestilleri ingick i turen. Vi avstod köp.
Budskapet är tydligt och klart!
Kryssningsbåtarna i Karibien är många. Som mest såg vi sex stycken i en hamn! Vår båt till höger. Styrbord om den ligger en båt från Disney cruises. Troligen var medelåldern lägre där.
Nästa dags morgon lade båten till i Basseterre på St Kitts.
Här nappade vi på rederiets utflykt med ett turisttåg som tidigare använts för transporter vid sockerplantager på ön.
Vi fick åka en tur runt kusten på ön. Banan är smalspårig och gick bland annat på några riktigt smala broar och genom byar.
Trots den tidiga timmen ingick fria drinkar på tåget. En pina colada och rum punch fick sköljas ner med tågvatten!
Drinkladyn balanserade lätt alla drinkarna på det gungande tåget!
En uppställd pensionerad sockervagn, användes troligen till att transportera färdiga sockerprodukter.
Efter lunch på båten tog vi en liten geocachrunda i Basseterre. Här är torget i stan, i en nerlagd telefonkiosk hittades en gömma!
Plötsligt öppnade sig himlen och ett häftigt skyfall tömde gatorna på människor.
Vi tog vår tillflykt till en arkad med små butiker. Utbudet skulle visa sig vara ganska lika mellan öarna, i alla fall det som vi kryssningsåkare hann komma i kontakt med. Prisläget? Inte billigt för oss svenskar med dagens höga dollarkurs.
Dag tre och huvudstaden Rosseau på Dominica mötte oss när vi vaknade.
K ville gärna se delfiner. Vi bokade en båttur som "lovade valar och delfiner". Det var slutet av en två månader lång regnperiod. Regnbågen när vi gick ut från hamnen var hel, men bara halva fick plats i kameran.
Kaptenen stannade båten för att lyssna efter valar. När han fick valkänning gick det undan för att snabbt komma på plats. Tyvärr var det ganska dåligt väder med hög sjö så den relativt lilla båten fick ändå anpassa farten. Här kom vi nära en stor kaskelottval som låg och frustade vid ytan.
Kanske tyckte valen att vi kom för nära? Hen lade sig på sidan och försvann i djupet. Vi blev snuvade på skådespelet med den stora stjärtfenan vid dyket.
Ett par gånger under båtturen fick vi sällskap av stora stim av delfiner. De simmade bredvid och framför båten. Det var en liten sorts delfiner, jättesöta!
Det var blandat väder och ibland gungade det rejält. K, som lätt blir sjösjuk, hade fått ett piller av personal på kryssningsbåten som kom till användning.
Utsikt över förorterna från vår hytt. Husen klättrar på bergssidan. Tyvärr kommer inte alla färgglada kombinationer fram på bilden. Klarblått med orange, mintgrönt med rosa osv. Vad skulle en svensk byggnadsnämnd ha tyckt?
Fjärde stoppet: huvudstaden St John's på Antigua. Efter många obegripliga turer kom vi med på en lokal tur runt ön.
Utsikt från Shirley Hill mot English Harbour och Nelson Dockyards. De senare finns med på UNESCOs världsarvslista. Detta var en av få naturhamnar som skyddade mot orkaner. Naturligtvis lade engelsmännen beslag på denna för att serva sin flotta som bevakade brittiska intressen i Karibien. Namnet kommer av lord Nelson, han som står på toppen av kolonnen på Trafalgar square i London.
Husen även här färgsprakande.
Antiguas flagga.
Femte och sista östoppet. Philipsburg i St Maartens.
Båten lade till i huvudstaden Philipsburg som ligger på den nederländska delen av ön. På norra sidan ligger den franska delen. Ön är självstyrande men uppdelad i två olika länder. C hade hyrt cyklar i förväg som hämtades ut efter frukost.
Det C inte hade räknat med hemma vid köksbordet var den karibiska hettan och den kuperade terrängen. Målet för cykelturen var flygplatsen och att hitta geogömmor i båda länderna.
Paus på toppen av en backe.
Backarna var branta och det var längre än beräknat till flygplatsen och början på dess landningsbana. Där finns badstrand med mycket dramatik. Väl framme fick vi lön för mödan. Flera flygplan gick in för landning alldeles över badstranden och vägen. Häftigt! Tyvärr hamnade vi i lite tidsnöd och kunde inte vänta in någon jumbojet. Men kolla in youtubefilmen https://youtu.be/zD-3pU6nWGQ eller sök på Maho Beach på Google eller youtube.
Cyklarna återlämnades och vi klev på båten nästan sist. Nu återstod två och etthalvt dygn till sjöss innan vi kom tillbaka till Fort Lauderdale och kryssningscirkeln var sluten.
Fantastiske flotte bilder. Likte spesielt godt navnet på en av øyene. Ser ut som dere har varierende vær. Kos dere videre.
SvaraRadera