Under pandemiåren har vi inte kunnat träffa våra norska vänner A och S E speciellt mycket. Men nu var det dags att återförena cachingteamet SALT. Namnet är bildat av våra användarnamns begynnelsebokstäver. Vi hade stämt träff på fredagen för att cykla utefter Göta Kanal mellan Töreboda och Sjötorp.
Redan på torsdagen åkte vi upp till Kinnekulle för att få kortare körning på fredagen. Vi körde direkt till Utsikten och var tämligen ensamma på denna välkända övernattningsplats. Och det blev sen middag med sommarmat i form av sill och potatis.
På fredagsmorgonen gjorde vi lite turistande och tittade in i Medel- och Västerplana kyrkor som var öppna. Kollade även efter krolliljorna i Råbäck men det var för tidigt.
Väl framme i Mariestad där vi hade stämt träff med A och S E tog vi alla snabbt ner cyklarna. Under några timar cyklade teamet runt och cachade i staden. Äntligen fick vi skriva hela teamnamnet i loggböckerna. Och apekatten på sin plats högst uppe i sjömärket.
När vi kände oss färdiga i den forna residensstaden drog vi oss mot Töreboda. Vi hade bokat plats på campingen och tog direkt en cykeltur på orten. Kanalbåten Juno syns här ta sig förbi nålsögat vid Sveriges kortaste färjeförbindelse. Det är linfärjan Lina som korsar kanalen. Den är på 25 m och överfarten tar ungefär lika många sekunder. Numera fungerar betalning på modernt vis, genom frivillig peng via Swish.
Juno för den svenska flaggan med unionsmärket i det övre vänstra fältet. Den kallades populärt för sillsalladen. Unionsmärket avskaffades i Sverige efter unionsupplösningen 1905 och det är väl snudd på majestätsbrott att flagga med den nu.
På campingen koser vi oss och försöker laga lite mat i det fria. Det blåste kraftigt och allt som kunde ge lä till grillen användes.
På lördagen cyklade vi Töreboda-Sjötorp och åter, en sträcka på knappt fyra mil. Vi hittade många geocacher utefter kanalen och både båt- och cykeltrafiken var tidvis tät. C försökte sälja en tom läskburk till förbipasserande. Det gick sådär.
I Lyrestad ligger replikan av hjulångaren Eric Nordevall. Originalet byggdes 1837 och trafikerade sträckan Göteborg-Stockholm via Göta Kanal. Båten förliste i Vättern 1856 och bärgades inte utan glömdes bort. I början av åttiotalet hittades vraket av amatördykare och sedan föreningen Forsviks varv bildats 1995 startade ett nybyggnadsprojekt av båten. Eric Nordevall II gjorde sin jungfrutur 2011.
Våra bobiler i kvällsljuset på campingen.
På söndagsförmiddagen gjorde vi en gåtur i ett friluftområde utanför Töreboda. Efteråt skiljdes teamet för vidare färd åt olika håll. På gjensyn!
På campingen koser vi oss och försöker laga lite mat i det fria. Det blåste kraftigt och allt som kunde ge lä till grillen användes.
På lördagen cyklade vi Töreboda-Sjötorp och åter, en sträcka på knappt fyra mil. Vi hittade många geocacher utefter kanalen och både båt- och cykeltrafiken var tidvis tät. C försökte sälja en tom läskburk till förbipasserande. Det gick sådär.
I Lyrestad ligger replikan av hjulångaren Eric Nordevall. Originalet byggdes 1837 och trafikerade sträckan Göteborg-Stockholm via Göta Kanal. Båten förliste i Vättern 1856 och bärgades inte utan glömdes bort. I början av åttiotalet hittades vraket av amatördykare och sedan föreningen Forsviks varv bildats 1995 startade ett nybyggnadsprojekt av båten. Eric Nordevall II gjorde sin jungfrutur 2011.
Våra bobiler i kvällsljuset på campingen.
På söndagsförmiddagen gjorde vi en gåtur i ett friluftområde utanför Töreboda. Efteråt skiljdes teamet för vidare färd åt olika håll. På gjensyn!
🚙💨🌻
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar