måndag 27 juni 2022

Fre-måndag 24-27 juni 2022. Midsommarafton och semesterturen 2022 startar

Årets storsemester går söderut ner på kontinenten. Som vanligt är det inget mål utan vi tar dagen som den kommer. Ingen brådska, det är ju semester.

Vi färjade med Stena Line från Halmstad till Grenå "som vanligt".Visserligen en rejält tråkig båtresa men så är vi direkt på den europeiska kontinenten när vi kör i land. Midsommarafton och de flesta firar med sill, potatis och nubbe medan vi och några få till åker båt. Det var verkligen öde på båten och ingen trängsel på bildäck.

Vi kom i hamn strax efter midnatt och körde direkt till en parkering för nattsömn. På midsommardagen tog vi oss sakta söderut och passade på att utforska krigsflygfältet vid Tirstrup. Det byggdes av tyskarna vid den senaste ockupationen. Dessa fordonshinder kallades för tjeckiska igelkottar.

Utanför Århus var vi bara tvungna att logga en riktigt gammal geocache. "Sporten" började efter nyåret 2000 och fick sin första fasta trevande form några månader senare. Denna är gömd i mitten på maj 2001. Det är få cacher som har överlevt från de tidiga åren och det var kul att få logga en av de äldre.

När vi var i Ribe för en månad sedan gick vi bet på en lite speciell geogömma och det har grämt oss. Nu gjorde vi ett nytt försök med lite tänkande utanför boxen. Det visade sig att vi behövde gå in i en nästan dygnetruntöppen butik och fråga efter cachen och vips låg den på disken.

Ribe är en vacker gammal stad som bjuder på pittoreska kullerstenslagda gator. Så är det nordens äldsta också.

Nästa större stopp blev i Tønder. Mysig stad som inte ligger Ribe långt efter. Och så har dom gott kaffe också.

Vi tog en cykeltur i stans västra delar och hamnade till sist vid flygplatsen. K behåller hjälmen på i fall det kommer lågflygande drakar.

Vi övernattade i Møgeltønder precis som vi gjorde förra gången.

Strax söder om Mögeltönder ligger gränsen mot Tyskland. Under några hundra meter går nationsgränsen mitt i huvudgatan. K står mitt på gränsen med en fot i varje land.

I gränsområdet, som skiftat land några gånger, ligger Noldemuseet. Emil Nolde, 1867-1956, hade här i Seebüll sitt hem och ateljé. Museibyggnaden ligger ett stenkast därifrån.

Vi fikade i serveringen och C tog in en (gigantisk) bit jordgubbstårta. Det gällde att rädda undan det som gick från glupska bordsgrannar.

Vi hittade bara två cacher denna dag. Och detta var höjdaren. Först ett konstigt chiffer för att komma åt en nyckel som öppnade skåpet. Sedan en magnet som lösgjorde en spärr till den undre lådan och slutligen en mekanisk pillegrunk som lösgjorde den övre luckan. Och då kom vi åt loggboken. Det tog en god stund att lista ut hur vi skulle göra.

Ett fikastopp blev det vid spärrverket i floden Stör i Wewelsfleth. Det har byggts för att förhindra stormfloder att tränga in i floden och översvämma landskapet.

Efter stoppet var det inte långt till Glückstadt och färjan över Elbe till Wischhafen. Kön var lång och ringlade sig sakta och stötvis framåt. Vi var glada när vi kom i land och en timme senare anlände vi till ställplatsen i Bremervörde. Här har vi varit flera gånger tidigare. Det verkar vara en naturlag som styr oss hit. Plåt-Tinas första lag.

Dags att stänga igen för kvällen. 🚙💨🌻