lördag 8 juli 2017

Lördag 8 juli 2017. Fast i kö till färjan över Elbe.

I morse ställdes väckarklockan på tidig ringning för utcheckning så snart receptionen öppnade kl 8. Vi ville ju inte åka utan att få tillbaka de € 10 som deponerades för toakortet. Frukost fick vi vänta med. 


Syftet med det hela var att komma iväg till färjan över Weser innan det började köa upp. Lördag morgon och nästan inga bilar på vägen. Väl framme vid färjan stod den inne och det var bara att köra på. Ingen kö! Och färjan blev inte ens full...


Inte så konstigt att köerna blir långa och stillastående. Färjan är pytteliten! Kostade € 12,60. 


Väl i Bremerhaven tog vi det lite lugnt. Fortfarande tomt på gatorna även i storstan. Handlade lite mat och tankade. Kort frukoststopp på vägen. 

Framme vid färjan i Wischhafen som skulle ta oss över Elbe var vi inte lika lyckosamma. Kö, kö, kö...


C passade på att sträcka på benen och samtidigt hitta ett par geogömmor längs kön. K fick agera chaffis. 


Efter ca 3 timmars köande fick vi köra på färjan. Den är tack och lov av modell lite större. € 17,50 för en enkelresa.  


När vi väl kommit över Elbe tänkte vi oss att åka till nordvästra Tyskland för övernattning. Ett par vägavstängningar direkt efter färjan innebar att vi ombestämde oss och ställde kosan mot Kielkanalen i stället. Sedan tidigare har fått tips av vännerna A och SE om ställplatsen i Schacht-Audorf. Det fanns plats åt oss när vi kom fram vid tretiden. Inte på första parkett men vi har fin utsikt över båtarna. Eftersom det är nära till Rendsburg bestämde vi oss för att äta ute idag. Köttbullarna får ligga kvar i frysen. 



K hade som vanligt kollat med Trip Advisor för ett bra mathak. Och vi blev inte besvikna. Trots att vi var där ganska tidigt var det med nöd och näppe vi fick klämma oss in. Burgarna var mycket goda.


Över Kielkanalen går flera järnvägs- och bilbroar. Den mest intressanta är den stora järnvägsbron i Rendsburg. För att vinna höjd på nordsidan om kanalen går järnvägen på en bank, sedan tegelviadukter som därefter går över till stålkonstruktion. Allt detta i en oval som omsluter staden. Ståldelen är 2486 m lång och väger 17740 ton. När den stod klar 1913 var det den största stålbyggnaden i världen. Dessutom hänger det en "svävande färja" för landsvägstrafik under högbron. Denna är under renovering och kommer att tas i bruk igen nästa år.



Bron går rakt igenom staden med hus som närmaste granne. 


Det mullrar nog bra i husen när de stora godstågen kör förbi. 


Den lilla färjan som går i skytteltrafik nära ställplatsen.


Ställplatsen ligger nära kanalen och skeppen är gigantiska på så kort avstånd. 🚙💨

1 kommentar:

  1. Ser ut til at dere hadde en innholdsrik dag med umleitnung og køer.

    SvaraRadera