fredag 7 juli 2017

Fredag 7 juli 2017. Lång bilfärd från Holland till Tyskland.

Idag tänkte vi snabbt avverka några motorvägsmil för att komma en liten bit uppåt Tyskland. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Flera broöppningar vid holländska kanaler försenade oss rejält.

Första sträckan i Holland gick bra. Här åker vi över Afsluitdijk, den enorma fördämningen mot Nordsjön.

Mitt på stannade vi för att titta på "utsikten" som inte är mycket att se. Samtidigt stannade en buss och ut vällde det här sköna gänget. Vi undrar fortfarande vilka de var och vad de gjorde i Holland.

Spiken i dagens resmålskista sattes innan Bremerhaven. Vi hade siktat på en ställplats i Freiburg vid Elbe. För att komma dit behöver man komma över floden Weser, snabbast genom en tunnel. Det skulle visa sig att den var avstängd och alla hänvisades till färja. Efter att ha suttit i en stillastående kö i en halvtimme bestämde vi att söka nattläger i närheten i stället. Det blev på en enorm ställplats i badorten Burhave. Knaus egen ställplats, minsann. Här betalade vi rekordmycket, € 26,50 för en natt. Utan el. Fast med bra toa och obegränsad duschtid. Men utsikten var fin.

Vi pustade ut med en slurk Leffe Bruin öl och dito ost. Satt fint ihop.

Därpå en cykeltur i byn innan middagen. Utsikt från fördämningsvall.

Vi cyklade uppe på vallen där det var cykelförbud och blev lite utskällda av ett par tyskar. Men eftersom vi inte kan nån tyska så gjorde det inget.

Får betade uppe på vallen och fick samsas med fotgängare och svenska cyklister...

När vi kom tillbaka var det dags för lite middag. Eftersom vi har lite att fira idag blev det bubbel till.

Nu är det gott att leva! 🚙💨