fredag 31 maj 2019

Fre-söndag 24-26 maj 2019. K till Kinnekulle på egen hand.

Det var dags för den årliga utflykten till det Blommande berget, Kinnekulle, med det fantastiska gänget från K:s arbete. K tog Plåt-Tina dit. Det var tänkt att C skulle sammanstråla med mig på sena eftermiddagen men han backade när det utlovades regn hela fredagen. 

De flesta av oss sammanstrålade från olika håll på Rådhuskonditoriet i Lidköping över gott fika. Deras kardemummabullar kan varmt rekommenderas! Övriga två mötte upp...



...vid Hjelmsäter för att titta på guckuskon. Jodå, det regnade! Träbron var såphal. 



Guckuskon blommar som allra mest just nu. En ståtlig orkidé! 



Närbild på den gula skon. 



Inga ledsna miner, alla var rätt klädda. 



På Handens Hus stannade vi förstås till. Vi tittade på allt fint, en del prisvärt, annat inte. Jag köpte ramslökshandduk med egen design av Handens Hus, vävd på Ekelunds i Horred. Andra fynd gjordes, det noterade jag. 



När vi kom till Munkängarna var det uppehåll en stund. Det blommar nu men inte som allra mest än. Någon vecka till kan behövas. 



Kinbekullebanan vid Råbäck. 

Efter detta var det redan eftermiddag och vi satte fart mot Kinnekullegården för lunch. Jag var hungrig och glömde helt bort att fota. 



Österplana hed med Österplana kyrka i bakgrunden. 



Det var så mycket som blommade denna helg. Oxel, hagtorn, St Pers nycklar, gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol, med mera. Planen var att vi skulle gå till Martorpsfallet. 



Så blev det inte, och vi gick vilse. Hamnade tokigt ganska snart och några vände om. Vi andra fortsatte och snart kom regnet. Efter ett par timmar förstod vi var vi var och kunde återvända till bilarna och de andra. 



En av oss fick botat sin koskräck när vi var tvungna att gena genom en kohage. 

Det var sent och vi bröt upp. Några åkte hem. Två stannade kvar för att bo på Falkängen och jag åkte till Munkängarna för övernattning. Två bilar till som sällskap. Ibland känns det bäst att inte stå helt ensam. 



På morgonen hade vädret slagit om och nu var det sol på blå himmel och ljummet. 



Utsikten över Kinneviken. Det var nog fint att bo på turisthotellet på den tiden när det begav sig. 



Bäst att påminna mig själv. De andra husbilarna uppskattar kanske inte att bli väckta av ett billarm. 



Vaknade tidigt så det fick bli en morgonpromenad in i Munkängarna. 



Sedan tog jag bilen för att promenera till Martorpsfallet. Inte långt till parkeringen nära Västerplana, där man lätt går till fallet. 



Skyltar visar vägen. 



Vackert på heden. 



Och där har vi Martorpsfallet! Mycket vatten den här gången. Andra gånger när det har varit torrt i markerna kan det vara nästan torrlagt med bara en liten tunn rännil. Klockan var strax efter nio och jag var helt ensam även här. Fint. 



Smultron och teveronika (eller mormors glasögon) blommar. 



Jag fick sällskap resten av dagen med kamraterna som bodde på Falkängen. Vi började med att gå Sjöråsleden i Hällekis. Här har C och jag gått tidigare, den gången för att hitta en serie geocacher. 



Det stora stenbrottet nerifrån och inifrån. 



Och uppifrån. 



Efter lunch på Hällekis trädgårdskafé med ramslökssoppa och gott bröd begav vi oss till Gröne skog och gick en bit på leden där. Så märkligt när naturen på nåt sätt tar tillbaka och läker det som människan tidigare har förstört. Som till exempel efter kalkbrytningen. 



Mäktigt med de branta, naturliga, kalkstensbranterna. 



Berget hänger nästan över kanten. 



Kamraterna skulle träffa en annan kamrat (som även jag känner) och övernatta i dennas sommarstuga. Jag hängde med till Hova för att säga hej. 





Och få kolla in alla de söta fåren och lammen. Allihop har fått namn ur Frans G Bengtssons bok Röde Orm. 



Det drar ihop sig till regn! En rejäl skur blev det. 

De andra drog till sommarstugan. Jag åkte tillbaka till kullen för att övernatta. För sent och för långt för att köra ända hem. 



På morgonen var det annat väder igen. Kallare och blåsigt!

Efter frukost åkte jag långsamt hemåt. Hagtornen blommar överdådigt överallt. 



En fikapaus vid Tengene kyrka fick det bli. 

Jag landade hemma vid 12 och kunde konstatera att Plåt-Tina hade rullat 41,7 mil sedan i fredags. Sån tur att jag tankade redan vid avfärd. 

Resten av söndagen ägnades åt storstädning av Plåt-Tina. Både ut- och invändigt. Det behövdes! Snart dags för lite semester, om bara tre arbetsdagar drar vi till Danmark. Då är det rätt skönt att bilen är städad, i alla fall vid avresa. 🚙💨


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar