lördag 20 augusti 2016

Tors-Lördag 18-20 augusti. Irrfärderna på Gotland fortsätter.

Attans, det regnade en aning när vi vaknade upp på Ljugarns camping. Men efter frukost var det uppehåll. Vi pratade lite med en norsk husvagnskvinna som bodde granne med oss. Det var så flott att kunna säga några ord så att även hon förstod när det blev allvar. Damen hade en hund i ett långt snor. Den levde farligt när C skulle börja backa. Hon drog snabbt in vovven när K talade om att C var i färd med att rygge bobilen, haha.

Från Ljugarn åkte vi vidare norrut och ut på Östergarnslandet. Här blev vi aningen nostalgiska. För många år sedan hyrde vi en stuga här ute en vecka. I hamnen fick vi hämta dricksvatten i dunkar för att vattnet från den grävda brunnen vid huset smakade apa.

I hamnen passade vi på att köpa lite rökt sik och rökt lax. Plus några rökta musslor för att testa. Nu har vi testat och behöver inte göra om det misstaget...

Färden gick vidare. I Kräklingbo stannade vi till vid ett krukmakeri som ligger i ett gammalt nedlagt mejeri.

Här härjar en keramiker, Dan Leonette, med rötterna i USA. Han är helt såld på rakubränning. Vi hade tur som kom just idag när han visade hur det går till att bränna raku i "copper".

Det var varmt och många farliga gaser där inne i verkstaden. Vi åskådare stod i friska luften på utsidan. Ugnen höll mellan 1000 och 1500 grader när han tog ut sina alster.

Han påstod att det var mycket en slump hur resultatet blev. fast han försökte förstå och styra denna nyckfulla slump. Av resultatet att döma var han bra på det. Efter att ha stått och tittat på hur skicklig han var tror vi inte riktigt på det. Mycket fascinerande!

Inne i butiken fanns det möjlighet att shoppa loss. Tyvärr avskräckte prislapparna oss en aning. Det får bli nästa gång... Kanske... Attans lammskinn som spräckte souvernirbudgeten.

Resten av dagen ägnades åt att försöka logga resterande kyrkogömmor. Målet var att logga allihop, plus bonusgömmorna för varje delserie och slutligen, logga den stora finalslutbonusgömman. Det hann bli både sent och mörkt innan vi fann oss en ställe att övernatta på. Det blev parkeringen vid Dalhems kyrka. sent på kvällen började det att regna, men det synd ju inte på den här bilden med kyrkan som har fått fasadbelysning.

Fredag morgon. Regnet upphört. Av någon oförklarlig (sekretessbelagd) anledning hade Plåt-Tina flyttat på sig under natten och stod inte där vi parkerade på kvällen innan.

På Gotland är de flesta kyrkorna öppna för besökare på dagtid. Vi passade på att titta in i Dalhems kyrka.

Vårt första mission för dagen var att logga bonusgömman för Gute-Nord norr om Lärbro. Den låg vid en minnessten ute på ett änge vid Röcklinge backe. Stenen visade var götarna slog svearna vid ett slag år 1313. Stenen restes på platsen 600 år senare.

Gömman gav oss koordinaterna till den stora finalgömman. Den hade CO lagt vid Tjelvars grav, en stor och känd skeppsättning. Det måste erkännas att det kändes som en smärre seger att få logga denna gömman. För att komma dit har vi besökt ALLA kyrkor på Gotland, från norr till söder. De första hittade vi vid vårt besök här för fyra år sedan. De återstående 62 har vi besökt de här dagarna. Plus tre bonusgömmor. Plus finalgömman. Vi vågar inte riktigt tänka på hur många mil vi har kört på små och stora vägar för att genomföra detta. En och annan tycker nog att det är tokerier, men det är roliga tokerier. Och vi har fått se så mycket fint utmed vägarna och vid gömmorna.

Här är en av dem.

Så dags för Visby. Det går ju inte att besöka Gotland utan att ta en sväng innanför ringmuren. Det är en fascinerande stad. Inte minst med tanke på hur väl staden är bevarad. Alla ska ju ha sitt eget helgon? K har hittat sitt!

Inuti!

Är det inte rosor som pryder gatorna så är det stockrosor.

Bara ett par kvarter från stora torget blir det behagligt turistfritt.

Vi bestämde oss senat på eftermiddagen att vi var färdiga med Gotland och bokade om färjan till lördag. Nattlägret hittades på Visbys egen camping som ligger utmed Östersjöns strand. Efter incheckning tog vi en cykeltur in till centrum och handlade middagsmat.

K hackar och C lagar.

Resultatet!

Så var vi då på torra fastlandet igen. C är beredd att köra av färjan. Ännu en tråkig färjetur är över.

Vi åker en kort tur till Oskarhamns förorter och tar in på Havslätts camping som erbjuder quick stop för sena ankomster.