lördag 13 augusti 2016

Ons-Fredag 10-12 augusti 2016. Morgonexplosion, ångtågsrök och en ö.

Onsdag morgon i Trosa. Vi hade sovit gott och ätit frukost när det smällde till alldeles utanför Plåt-Tina. Det var en hög och ordentlig knall som fick hela bilen att hoppa till. Vi hann tänka både det ena och det andra innan C kom på att han sett att ett av hans cykeldäck hade en bubbla. Det var däcket som hade exploderat! Explosionen var så kraftig att en bit av stänkskärmen blåste av. Och den är gjord av aluminium.

Idag gick turen långsamt norrut mot Södertälje som vi måste "runda" för att kunna komma ner till Nynäshamn där färjan till Visby avgår i morgon bitti.

På vägen dit stannade vi bland annat i Mariefred. Vi såg Gripsholms slott på avstånd, men hoppade över en noggrannare titt. Vi kollade in Tullgarns slott igår, det får inte bli för mycket av slott och kungligheter...

I Mariefred finns däremot en museibana, Östra Södermanlands Järnväg. Vi åkte inte tåget, det skulle ta lite för mycket tid för oss i dag. Men vi fick se ett tåg redo för avgång, så en liten dos kolrök som luktar så gott blev det i alla fall!

Loket kom från NAEJ. Inget konstigt alls, säger Plåt-Tinateamets järnvägsexpert, föreningen har samlat på sig det som går från alla möjliga håll. Spårvidden är 600 mm och var vanlig på industribanor förr. Endast sju järnvägar i landet hade persontrafik för allmänheten. De lades ned på trettiotalet och materielen såldes vidare till industribanor. Sedan starten i slutet på femtiotalet har föreningen mödosamt samlat och renoverat dessa klenoder till det skick de nu är i.

Järnvägsstationen i Mariefred är en pampig byggnad.

Väl framme i Nynäshamn tog vi in på, vad det verkade, Nynäshamns enda campingplats. Fyrstjärnig minsann, men vi undrade både en och två gånger vad de stjärnorna stod för... Nåja, det var bostället för att vi skulle ha nära till färjan som avgick tidigt på torsdag morgon.

Smörgåsar breddes på kvällen och termosen var framställd för att snabbt kunna koka kaffe att ta med för frukost ombord. Alla klockor ställdes på TIDIGT för att vi inte skulle för försova oss och komma för sent. Gissa om vi blev förvånade när vi kom ner till en tom och ödslig kaj. Ingen båt! En snabb koll på biljetten visade att vi var en dag för tidiga. Ridå och ett lite chockartat uppvaknande.

Vi åt upp vår frukost och väntade till åtta när campingen öppnade igen. Checkade in för ännu en natt. Sedan drog vi norrut igen, mot Stockholm och Drottningholms slott. K var här en gång på 80-talet, men för C var det premiärtur. För att komma dit fick vi åka genom alla de södra grannkommunerna och till och med i Södra länken, den långa tunneln söder om Söder.

Slottet ligger väldigt fint när man närmar sig. Idag med vykortsmoln som inramning. Drottningholm är upptaget på UNESCO:s världsarvslista. Och det är inte så förvånande, anläggningen är verkligen imponerande. Han bor fint, våran kung.

Utsikt över rokoko-trädgården.

Välkrattat och välansat. Här fick inte turisterna gå och sabba vyn för kungligheterna. Vad vi tror så bor Tjabo och hans fru i flygeln till höger. Vi var och knackade på för att få lite fika, men han var väl på nåt annat av alla sina slott...

Drottning Hedvig Eleonoras paradsängkammare, även kallad Hedvig Eleonoras alkov. Här satt hon - i en säng- och tog emot audienser. Sov gjorde hon en trappa upp.

Biblioteket.

En spegelselfie ;)

Trapphallen var gjord i vit och rosa marmor. Eller? Nänä, så var det inte alls. Marmor är för tungt och för skört och för dyrt. Vid en eventuell brand skulle marmorn kunna spricka och rasa. All marmor var bara skickligt målad putsad tegel.

Vi hade köpt oss en kombinationsbiljett som gav oss möjlighet att kolla in lustslottet Kina slott samtidigt. Kina slott byggdes i all hemlighet av kung Adolf Fredrik i födelsedagspresent till sin hustru drottning Lovisa Ulrika. Det var en överraskning. Därför byggdes det ursprungliga paviljongen Kina slott i trä inne i Stockholm och fraktades per pråm till Drottningholm. Nuvarande slott tog tre år att bygga och var då ingen överraskning. Kina var på modet vid den tiden så det var helt "naturligt" att slottet byggdes i kinesisk stil.

Ett lustslott, inte att bo i utan bara för kungligheternas förlustelser.

Fint skulle det va i alla fall.

Stora fina rum.

Många kinesiska föremål.

Ännu fler.

Drottningsholmsparken är öppen för allmänheten året runt. Och så har det varit även för tidigare generationer. Inte alla delar kanske, någon hektar skulle väl kungligheterna ha för sina egna små promenader.

Nu har vi besökt två kungliga slott och börjar bli oroliga att vi ska bli rojalister på kuppen. Men vi kan tryggt konstatera att så lätt går det inte! ;)

Drottningholm ligger på Ekerö. Om man inte vill ta den långa vägen genom hela Stockholm blir det till att åka färja. Eftersom vi åkte den långa vägen ut tog vi färjan tillbaka. Trafikverkets gula färja, men 60 kronor i avgift ville de ha. I förväg, annars väntade minst de tiodubbla i straffavgift.

På fredagen färjade vi över till Gotland. Visby hoppade vi nu raskt över och fortsatte mot sydost. Lilla Bjers ekologiska odlingar besöktes.

Sigsarve vattensåg stod stilla. Gotland har under flera år drabbats av torka och här är t o m dammen snustorr.

Vi letade en geogömmor vid kyrkor. Här är kollektbössan vid en av dem.

Till kvällen fann vi nattläger vid campingen i Ronehamn. Kvällspromenaden gick till Langård i naturreservatet Ålarve.