fredag 24 augusti 2018

Torsdag 23 augusti 2018. Sista dagen på Bornholm.

Idag hade vi tänkt oss ner mot Rønne. Det blev så till slut med lite kringelikrokar. Bornholm är så liten att man strax är tillbaka där man var nyss. Därför blev vägen dit inte helt spikrak.

Öns högsta punkt är Ryttarknaegten. 162 m över havet. Kung Fredrik den 7:e besökte toppen 1851 och för att hedra detta besök byggdes tornet. Skogen runt om växte till sig och för att behålla utsikten byggdes metalltoppen till 1899.

Trappan vindlar både uppåt och nedåt. Längst där nere skymtar faktiskt Plåt-Tina.

En knapp som visar var högsta punkten befann sig när det första tornet byggdes.

Utsikten är ändå rätt mäktig. Om man tar bort lite skog här och där ser man havet åt alla håll.

Vi fortsatte en bit till och stannade till gör att köpa lunch.

Alldeles nyrökt sill. Smart sätt att haka ihop två fiskar som sedan hängdes över en stång i röken. Smakade fint på en skiva danskt rågbröd.

Efteråt tog vi oss en promenad ut till Arnagers hamn. Stranden är långgrund så att hamnen har gjorts som en konstgjord lagun en bit ut i Östersjön. Bryggan dit ut var inte så fräsch, undras hur många vinterstormar den kan överleva.

En geogömma ledde oss till nåt lite märkligt.  När man 1990 skulle förstärka och renovera bron över Læs å gjorde man helt enkelt en ny bro över den gamla! Nu finns parkeringsplats, infotavla och trappa ner för att bese den gamla bron.

Sct Peders kirke i Pedersker. Här hittade vi en geogömma och efter det passade K på att gå på...

... toa. Säg inte att danska kyrkan saknar humor!

Kringelkrokar som sagt. Var vi inte vid Dueodde alldeles nyss? Jodå men den här gången skulle badkrukorna i alla fall doppa tårna. Vattnet var säkert badbart men vi nöjde oss med våta vader.

Det drog mot sen eftermiddag och vi for till Rønne för att proviantera lite och tanka upp Tina. Dieseln är kronan billigare än hemma så det gällde att passa på. Vi gick en liten sväng i centrum och insöp atmosfären.

För cirka tjugofem år sedan cyklade vi Bornholm runt under en vecka. I Rønne bodde vi alldeles nära den forna järnvägsstationen. Det enda hus vi kände igen var just stationshuset.

Vi hittade en tom badstrandsparkering strax bortom flygplatsen för övernattning. Ett strategiskt ställe inför den tidiga morgonaxgången med rederiet Fergen och färjan Leonora Christina. 🚙💨