tisdag 19 juli 2022

Sön-tisdag 17-19 juli 2022. En del bilåkning norrut och värmen slår till i Tønder.

Greven var som sagt en liten besvikelse när vi upptäckte att restaurangen slagit igen portarna. Nåväl, vi var ju bara på genomresa så det gick att stå ut med.

Den nya ersättaren är lite hypad, ska nog likna en beach nära DEK.
På morgonen när vi åkte var det lugnt.

Vi fortsatte vår resa norrut och försökte cykla en slinga söder om Bremen. Den var inget kul och vi ledsnade ganska snart. Så färden fortsatte och några mil söder om Bremervörde gav vi oss på en annan trail. Ganska ordinära cacher utom en som verkligen utmärkte sig. På välbesökta cacher brukar det leda en "geostig", alltså väl upptrampad markering in till cachen. Här fanns det två ställen som många letat vid,  även vi. Men inget hittades. Ett mess till en annan cachare som funnit den under dagen gav ett tips. I vägbanan! Denna väg hade ytterst sparsam trafik så det gick bra att göra denna höjdargömma. Petröret hade lite asfalt och grus på toppen och smalt perfekt in i miljön. Det är bara att ge en FP och lyfta på hatten för denna CO.

Och var övernattade vi? Det gick inte att motstå naturlagen som drar oss till Bremervörde! På kvällen besökte vi Sinnenas värld. En liten park som handfast demonstrerar och utmanar en del av våra sinnen.

På måndagen var vår målsättning att komma in i Danmark. På väg mot färjan i Wischafen passerade vi den lilla orten Osten. Kul namn men ännu intressantare var hängfärjan över floden Oste. Den togs i drift 1909 och när den nya bron var klar 1974 lades trafiken ner. Överfarten var ca 90 meter och största last var 18 ton.

Vanan trogen färjade vi Wischhafen - Glückstadt. Det är för oss lite av ett lotteri hur lång väntetiden blir. Den här gången var det verkligen illa. Vi satt nästan två timmar i väntan på att få köra ombord.

Det var ordentligt lågvatten, måhända det var en bidragande orsak till att det gick så trögt i avgångshamnen. När vi väl var ombord och färjan lade ut kom vi inte långt då en ankommande färja måste väntas in. Det blev inte möte i monsun utan möte i hamnen då farleden verkade vara smal.

Ombord stuvades bilarna så nära varandra som möjligt. Kanske räkte det för att få med en lite smartbil på sluttampen innan färjeklaffen fälldes upp.

När vi väl kom av fortsatte vi mot norr och här passeras Kielkanalen. Nåväl, vi kom till Tønder i syddanmark strax efter sex och tog in på ställplatsen vid sportstadion.

Tisdagens väderutsikter varslade om höga temperaturer. Och det infriades. Termometern visade på 31 grader. Men det hindrade inte oss att ta en rejäl cykeltur norr om staden. Det var skönt när det var lite motvind så att det blev lite extra svalka.

Ett stopp i Møgeltønder för en glass och lite skugga.

Naturligtvis geocachade vi och det var inte alltid som vi fann skugga.

Efter sex timmar och 38 loggade cacher återvände vi till campingen för att pusta och hitta skugga. Nu när klockan är 21.30 har vi 25 grader i skuggan. I natt kommer vår MaxxFan att få jobba.