torsdag 23 juni 2016

Lör-mån 18-20 juni 2016. Norge, Norge, Norge. I midsommartid.

Äntligen sommar och semester, del 1. Vi kom iväg någorlunda i tid. Ville ju komma fram till Vear och bästa norska kamraterna A och S E så fort som möjligt. I Uddevalla blev det kris! Kom på att kameran låg hemma. Det går ju inte an när resan till största delen ska gå i världens vackraste land. Det blev ett kort stopp i Torp Uddevalla för att spontanköpa en kamera.

Snabbaste vägen är färjan mellan Moss och Horten. Vi fick köra ombord med en gång! Nya kameran testades...

I Vear väntade A och S E i sitt fina hus med den enorma altanen.

Efter en mycket god måltid tog vi tillsammans med A en cykeltur i området. Både A och S E har lagt ut några geogömmor, som vi naturligtvis måste inspektera, och logga. På hemvägen försökte vi oss på en som var lite lurig och som krävde en speciell sökapp. Den hade vi inte, men A hade den som tur var.

A och S E hade tidigare berättat om en annan gömma som krävde viss utstyrsel och verktyg för rätt handhavande. C tog på sig att vara den som gav sig på denna spännande aktivitet! A och K dokumenterade händelsen...

Efter denna stora utmaning väntade god middag som bestod av räkor och vin. Man kan väl sammanfatta det så här: såna räkor har vi INTE hemma i Sverige! Gott, gott och nya favvokryddan till räkor är numera citronpeppar.

Vårt värdpar.

Det är alltid svårt att lämna det som är trevligt. Men på söndagen efter långfrukost tackade vi för oss och begav oss vidare västerut. Det blev en del bilkörning, det mesta på den väl trafikerade europaväg E39. Frampå kvällen landade vi vid Lindesnes fyr, Norges Sydkapp, där vi stannade för natten.

Det blåste som bara den, men det var fint väder och det fick bli en tur upp till fyren.

Utsikten över kusten var fantastisk i solnedgången.

Denna kväll var fyren stängd.

Där nere nånstans står Plåt-Tina ihop med sina kompisar.

Det var varslat regn på söndagen och det slog in med råge. Redan på morgonen slog regnet hårt mot Plåt-Tinas tak. Och sedan fortsatte det! Hela dagen hade vi regn. Här är en fin bro någonstans på vägen ut mot Stavanger.

Och ett fint vattenfall vid en rastplats, frågan är bara var...

Öster om Stavanger tog vi färjan från Lauvvik till Oanes.

På håll såg vi ett fartyg på väg in i Lysefjorden, troligen för att titta på Preikestolen från havsnivå.

Vi övernattade på Preikestolens camping. Har pratade receptionspersonalen enbart engelska! Vi häpnade, men gillade läget förstås.

Efter installation i campingens bortre hörna hann vi springa till duschen och tillbaka innan regnet startade igen. Middag inomhus...