fredag 13 juli 2018

Fredag 13 juli 2018. Motvind på Rømø.

I morse vaknade vi till blå himmel och hyfsad temperatur. Frukost i det gröna är alltid härligt så här på sommaren. När vi kom igår fanns det ingen reception öppen så att vi kunde betala för oss. Men, som de plikttrogna svenskar vi är, så åkte vi och gjorde rätt för oss innan vi fortsatte färden. 125 DKK kostade det för en natt.

Första stoppet på vägen ut till Rømø blev den fina lilla orten Mögeltönder. Där är det som att bli förflyttad ett par hundra år tillbaka i tiden. På huvudgatan är det fortfarande kullersten, så det behövs inga hastighetstavlor här, det ordnar sig naturligt.

Husen är låga och pittoreska.

Mer Mögeltönder, här en port.

På väg ut till Rømø.

Framme på Rømø stannade vi till i Lakolk för att ta en titt i butikerna. Den här schweiziska husbilen stod på parkeringen och vi imponerades, och förskräcktes, av det enorma överhänget bak på bilen. Bilden är lite skum, men det hänger även en låda bak på bilen som gör den ännu längre.

I Lakolk kan bilar köra ner på stranden, även husbilar. Vi har gjort det med gamla Plåt-Tina men avstod idag.

Sanden blåser över vägen.

Efter det åkte vi raka vägen ner till ställplatsen Oasen i Havneby. Vi kom dit ungefär samtidigt som många åkte därifrån så vi fick en plats i inre ringen på Oasen 2. Liksom i Friedrichstadt är ställplatsen helt obemannad, men här är det nog lite bättre ordning på grejerna. Det var ganska lätt att betala och få ut ett servicekort. Det är även logiskt med el, dusch och annat praktiskt. När detta skrivs är ställplatsen i stort sett fullbelagd. Och då pratar vi om 170 platser. Här kostar en plats 125 DKK natten. El och dusch tillkommer. Fräscht och fint, men kanske lite underdimensionerat när det gäller toaletter och duschar, särskilt när det är fullbelagt.

Plåt-Tina står på plats nr 29.

Idag blåser det friska vindar på Rømø och det är betydligt svalare än hemma i fosterlandet. Trots det fick vi lastat ner cyklarna för att ta en cachingtur runt Havneby. Vi cyklade på asfalterade vägar, på grusvägar, på häststigar, i lös sand, på skogsstigar. Ibland gick det bra att cykla och ibland var det omöjligt, då fick vi leda cyklarna.

En stor och fin badstrand, helt öde en solig dag mitt i juli. Vad är felet? Kanske att det blåser ordentligt och bara är ca 18 grader varmt.

Här var vi.

Och här.

På en parkeringsplats satt det små behållare som såg lite kluriga ut. Inuti fanns broschyrer om naturlivet på Rømø.

Efter cykelturen var det dags för middag.
Vi cyklade in till Havneby för att äta Otto & Ani´s berömda fisk.

C redo för mat.

Lite citron på fisken piggar alltid upp tycker K.

Det ser gott ut och det visade sig att det smakade lika gott.

C är mätt och belåten trots att glaset är tömt.

Nu när det är lite senare på kvällen har vinden mojnat något, i alla fall så pass att det inte ruskar i Plåt-Tina längre. Det kommer fortfarande en och annan husbil som vill övernatta, men nu börjar det nog bli ganska knökfullt. Plåt-Tina andra bil från höger på bilden. 🚙💨