onsdag 19 augusti 2020

Onsdag 19 augusti 2020. Kringelikrok från Ö-vik till Högakustenbron.

Efter att alla morgonbestyren var avklarade var det så dags för avfärd. Vi bytte telefonnummer med våra nyfunna vänner och vinkade farväl. Tyvärr får vi ju inte kramas i dessa virustider, men vi gjorde en visuell kram och lovade att höras igen.

I Ö-vik ligger Fjällrävens huvudkontor och där finns även ett Outlet. Vi styrde Plåt-Tina dit och gick in för att ta en titt. Men vi gjorde ett varv och kom ut igen lika tomhänta. C frågade efter ett långt fiskespö, för geocachingen. Det längsta de kunde erbjuda var ett 7 meters för 800 kronor. C tackade för sig, det var inte långt nog.

På vägen söderut fick vi koll på en virituell cache vid Själevads kyrka och åkte dit. Redan på långt håll såg vi kyrkan som låg och tronade på sin kulle. Den såg ut som en miniatyr av Peterskyrkan.

Kyrkan var öppen och vi passade på att ta oss en liten titt.

I Brynge finns ett industriminne över kraftverks- och sågindustrin. Där fanns också en Adventure Lab som passade oss. Det var varmt och svettigt och backigt som bara den.

Här är vi inne i sågverket. Vem kan upptäcka C?

En generator inne i kraftstationen.

Bron var avstängd, man fick inte ens beträda den "på egen risk" som det brukar heta.

Svettigt värre var det och vi var nöjda efter utfört värv, eller genomförd promenad med alla uppgifter lösta.

På vägen till Kramfors stannade vi till i Lunde och monumentet över de fem unga arbetare som sköts ihjäl av militären vid en fredlig demonstration 1931.

Det var fler än vi som tyckte att det var lite varmt i dag. Här är det en jycke som fann stort nöje i att gång efter gång dyka i vattnet. Hur vi hittade dit? En geogömma så klart.

Kramfors kapell ligger lite undanskymt i utkanterna av stan.
En fin träbyggnad. I närheten finns en geogömma. Utan den hade vi aldrig hittat hit.

Högakustenbron invigdes 1997 och är Sveriges längsta hängbro med ett spann på 1210 meter. Den totala längden är 1867 meter. Pylonerna är 182 meter över vattenytan. Således imponerande dimensioner. Vid det norra brofästet finns en stor rastplats med hotell och restaurang. Dessa parkeringsytor drar till sig åtskilliga husbilar och husvagnsekipage som övernattar här. Så även Plåt-Tina.

Vi hade bokat bord på hotellets restaurang och det var ganska fullsatt trots tidens restriktionspåbud.

A la carte-menyn var varierande men trots det fastnade vi båda för samma alternativ i alla rätter. Vi började med:

"Råbiff på innanlår från Västernorrlandsgården 60g

Blandad med Dijonsenap, kapris, rödbeta & tryffelolja.
Serveras med senapsmajonnäs, picklad silverlök, purjolöksolja & friterat rispapper med kapris"

Sedan blev det till huvudrätt

"Fjällröding från Jämtland

Med ljummen färskpotatissallad, dillmajonnäs, forellrom, dill, sparris, rädisor & rädisskott från Sörnäsets småbruk i Ramsås"

Och till slut.

"Crème brûlée

Klassisk Crème brûlée"

Den verkade så god att vi högg in innan vi kom oss för att ta en bild.

Efter middagen hade vi ett kort och och informativt videomöte med M och L för att stämma av dagen. De har mer bråttom än vi att komma hem och hade redan hunnit en bra bit söderut. Vi fick några tips inför morgondagen.

Solen går ner över oss och över bron. Dimman drog plötsligt in och allt blev lite mer trolskt. På parkeringen runt om kring oss är det fullt med bilar. Både husbilar och bilar som parkerat för att bo på hotellet. Vi har backat ut över kanten så det blir lite spännande att se var vi vaknar i morgon bitti. 🚐💨