torsdag 8 augusti 2019

Torsdag 8 augusti 2019. Det är vattenpumpen... på diagonalen genom estniska skogar.



Dis och dimma från floden svepte in över campingen i natt och på morgonen var det dålig sikt.



Men vi hade annat att tänka på. I går kväll slutade vattenpumpen att fungera, helt plötsligt. Det var för sent att söka felet sent på kvällen, det fick bli idag på morgonen. Problemet löstes endast delvis. Det verkar vara glapp nånstans så ibland fungerar det och ibland fungerar det inte! Inget att göra just nu mer än att hålla tummarna att det fungerar tills vi kommer hem. 



Målet för dagen var Haapsalu och sedan ön Ösel, eller Saaremaa som den heter på estniska. Första stoppet på vägen blev Pöltsamaa, som skryter med att de har en välbevarad borgruin att visa upp. 



Nåja, ruin var det visserligen, men inte särskilt märkvärdig. 





Vi tog en liten geocachrunda i stan och fick bland annat se de här två skulpturerna som är snidade direkt ur en stubbe. Fint hantverk! 



Vi åkte en bit och stannade vid ett av alla minnesmärken över andra världskriget, detta låg nära Türi. 
Geogömman var väldigt finurligt gömd! 



Nästa stopp, inte mycket att säga, ett gammalt ånglok från rysstiden bara... 



Vi har varit lite förvånade över att vägarna är så bra i Estland. Idag har vi fått äta upp det påståendet. I drygt en mil skumpade vi fram över väg som var under arbete. Men ska det bli bra måste det vara dåligt först. Herregud vad omskakade vi har blivit! 



Efter nån kilometer på vettig väg ledde GPS-Klara in oss på grusvägar. Det tog tid innan vi kom på rätt spår igen. Resultatet: en sönderskakad lampskärm i bodelen. 



En geogömma fick oss att stanna till vid en övergiven och fallfärdig kyrka. 



Äntligen framme i Haapsalu! Huvudattraktionen för oss var så klart den gamla järnvägsstationen. Stationen byggdes 1904 för tsarens besök och består av flera byggnader. Plattformen är överbyggd och hela 216 meter lång. Nu för tiden går det inga tåg här. 







Sovjetiskt krigsbyte från Tyskland. Dessa ”Kriegslok” serieproducerades i hög takt för att användas främst på östfronten under WWII. Knappt 7000 lok byggdes och de var konstruerade för att förbruka minimalt med material. Inga skönheter, de var arbetshästar med högst okänd förväntad livslängd. Många lok blev kvar i öster och gjorde sedan fortsatt tjänst, somliga ända in i vårt sekel.





I ena byggnaden är det ett järnvägsmuseum. Här en skylt med budskap som till och med vi kan förstå. 





Ett exempel på hur språkförbistringarna kan ställa till det: vi trodde att man behövde lösa biljett till museet för att komma ut på perrongen. Det var fel! Så för att få lite valuta för de utlagda 8 € tog vi en sväng i museet och fotade lite på måfå. Läsa på infoskyltarna var ju ingen idé liksom.



I den andra änden fanns ett telemuseum. Vi hittade en välbekant raritet i samlingarna. 





Haapsalu är även känt för sitt slott och sin katedral som är den största i baltikum. Vi har sett både större och snyggare. Iddes inte gå in. 

I Haapsalu är tecknaren Ilon Wikland född. Det finns ett museum men det får anstå till nästa besök i staden. 



Snabbt vidare till färjan över till Saaremaa, eller Ösel som vi svenskar hellre säger. 



Vi hamnade längst fram. Båtturen mellan Virtsu och Kuivasti tar 30 minuter. En enkel resa för Plåt-Tina och två personer kostar 14,80 €. 



Framme! 



Dagen var redan sen och vi satte kurs på en gästhamn med enkel camping i Simisti. 



Campingvärden var en glad fyr. 



Till middagen drack C öl av lämpligt märke! 🚙💨


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar