onsdag 7 augusti 2019

Onsdag 7 augusti 2019. Mycket regn föste oss söderut.

När vi vaknade i morse regnade det jättemycket. Vi passade på att ta sovmorgon. Till frukosten, som bestod av bland annat skyr, kollade vi väderläget. Österut mot Narva skulle det regna hela dan så vi ombestämde oss och åkte söderut i stället. Vi fick ändå en hel del regn men även mycket uppehåll.

I staden Rakvere stod det här monumentet till minne av frihetskriget 1918-20..

Husen i Estland är oftast i trä och oftast med plåttak. Ett blått tak hör till de ovanliga.

Plötsligt stod där en lokomobil i infarten till Pajusti. Det fanns en geogömma där som dessvärre inte hittades. Tillverkarskylten skvallrade om att lokomobilen var gjord i Sovjetunionen.

Vid denna kott-tork stannade vi till för att fika och hitta en geocache. Och vore det inte för geocachingen så hade vi inte fått veta att detta var en av fyra kott-torkar i Estland.

Vi är i Estland, då är det ett måste att prova estniska bakverk. Den ena var godare än de andra två.

En geogömma ledde oss ut på en grusväg till en glänta i skogen. Här anordnas varje år en litteratur- och författarsammankomst. Vi missade den med några dagar. C passade på att högläsa ett av sina epos.

Vi kom fram till Europas fjärde största sjö efter ryska Ladoga och Onega och svenska Vänern. Den här sjön heter Peipsijärv och staden intill heter Mustvee.

En hamn hör till.

Här står K framför hamnkontoret och hamnkaféet.

Vi fortsatte och hamnade på den här bygatan som får sin grusväg uppdaterad till asfalt. Det innebar för oss att vi fick vända på mitten när vägen plötsligt var avstängd.

Slutmåletför dagen är Tartu. Estlands andra största stad och den största universitetsstaden. Den (o)charmiga campingen ligger alldeles intill floden Emajögi som rinner mellan sjöarna Vörtsjärv och Peipsijärv och är landets enda segelbara flod. Vi ser nån finsk, italiensk, tysk (förstås), österrikisk (och en svensk) husbil och husvagn, men ingen estnisk.

Vi plockade ner cyklarna och tog en tur in till centrum och den gamla stadskärnan.

Tartu rådhus längst upp på det långsmala torget.

Gaveln med många fönster med avbildade personer, säkert kända ester.

Det började regna och vi bestämde att ta middag på stan. Valet föll på en georgisk restaurang.

Utsikten ner på gågatan.

C blev så här glad för sin kycklinglever.

K var också nöjd med sin fläskkotlett. Det är mycket kött i Estland, fisk och vego är inte så vanligt.

Vi drack estnisk öl till maten. När vi kom ut igen och fick se det här huset undrade vi hur stark den ölen var egentligen.

Floden Emajögi rinner genom centrala Tartu. Vi cyklade hem till campingen i ljumma kvällen. 🚙💨