söndag 17 september 2023

Söndag 17 september 2023. Baarle-Hertog 🇩🇪 och/eller Baarle-Nassau 🇳🇱

I natt och i morse regnade det en del så vi tog det lugnt innan vi gav oss iväg från campingen. Det blev först en tur till ett stort Jumbo i Tilburg. När kylskåpet var fyllt fortsatte vi mot Baarle-Hertog, staden med enklaver som ligger i Nederländerna men är delat i en mängd enklaver som tillhör Belgien. Och så finns det belgiska delar som har nederländska enklaver. Inte lätt att förstå sammanhanget fullt ut. Vi stannade i alla fall till och fick ner cyklarna för en cykeltur i staden. Vi hade lite bonnflax då skaddet upphörde helt och solen till och med tittade fram.

Vi började med att stanna till vid det nya stadshuset. Här kan man se tydligt i stenläggningen var gränsen går mellan de båda länderna. Enligt vad vi fick berättat för oss ska plenisalen ha landsgränsen mitt i rummet så att alla ska känna sig hemma oavsett nationalitet.

Staden innehåller inte mindre än 22 enklaver av Belgien. Och 6 nederländska enklaver i den största av de belgiska enklaverna. En av de mindre belgiska enklaverna innehåller en ölbutik med det stora sortimentet. Vi konstaterade även att bensinstationerna som låg i Belgien hade långa köer och de nederländska gapade tomma.

En fot i varje land 🇧🇪🇾🇪

Den här butiken ligger i båda länderna. Innan det blev butik låg här en restaurang. I lokalen fanns ett biljardbord som var placerat mitt i landsgränsen så att bollarna rullade från det en landet till det andra. Och vice versa.

Sedan 1995 är det butik. Vi som kommer hit till staden tycker att det är spännande och charmigt att kunna korsa landsgränser i varje kvarter. För invånarna är det på fullt allvar. När coronapandemin slog till år 2020 blev det problem för butiken då de båda länderna hade olika restriktioner. Det innebar att belgare och nederländare fick eller fick inte besöka butiken beroende på vilket land de "bodde" i.

Här syns landsgränsen på utsidan av butiken.

Vi cyklade förbi ett industriområde i utkanten. På bilden syns den belgiska enklaven mitt i det nederländska industriföretaget. På en skylt utanför kunde vi läsa att företaget hade en speciell personalentré för de de anställda som passade båda nationaliteterna.

Nåja, vi var ju inte ute bara för att se oss om och korsa landsgränser. En och annan geocache kunde hittas och loggas. Plus några ALC som var riktigt roligt eftersom vi fick lära oss mycket på köpet.

Vi kom förbi en lekplats där landsgränsen till den lilla enklaven går inte bara rakt genom kvarter utan rakt igenom bostadshusen. Det kan alltså bli så att middagen tillagas i ett land och äts i ett annat. För att ha lite ordning i röran har man bestämt att bostaden tillhör det land där entrédörren ligger. Det finns flera exempel där en dörr har flyttats för att innehavaren önskar bo i "det andra" landet.

Här har vi ett exempel som inte ordnas på det gängse viset. Dörren ligger mitt i landsgränsen. Här träffade vi en ung kvinna som ville bli fotograferad framför dörren. Vi såg sedan att hon blev kvar en stund och fortsatte fotografera sig framför dörren. Ett av livets mysterier som kommer att förbli en gåta.

Den här adressen var lite speciell. De båda dörrarna leder in till samma svale. Den ena från Nederländerna och den andra från Belgien. Kan dom inte gå in genom samma dörr? Jodå, men nederländska bestämmelser reglerade en viss maxhöjd på huset och då kom man på att det gick att bygga högre för belgarna! Så de översta våningarna ligger i Belgien medan de undre i Nederländerna. 3D-gränser. Det gäller att töja på bestämmelserna.
Dörren till bostaden bestämmer i vilket land man bor i. Husnumret har landsfärger för att visualisera.

Mitt i cykelbanan gick landsgränsen.

Vi cyklade på gammal banvall och passerade igenom någon sorts konstverk.

Sen var det dags att lasta cyklarna och bege sig till campingen strax norr om staden. En mycket trevlig ägare tog emot oss och visade runt. I dagrummet fanns en kyl med lokal vin/öl/ost. Naturligtvis handlade vi lite och det smakade verkligen gott.