En vecka ledigt! Inte av en slump utan lite planerat under våren. Våra två knasiga projekt skulle här få sin upplösning. Ni vet det där med att hitta en geocache i varje grad runt Jönköping och att ha besökt alla Sveriges kommuner. Vi hade Kil samt ett femtontal kommuner kvar i stockholmsområdet. Alltså styrde vi mot huvudkommunen med en liten omväg runt Vänern.
Vi var ute på tur en vecka. Veckan startade i vintermood och ynkliga 5-6 grader på termometern. Tjocka tröjorna på dag som natt. När vi kom upp till Stockholm slog det om och vi fick rena högsommarvädret i dagarna tre. Underbart och skönt att få sol och blå himmel. På slutet drog ett lågtryck in igen och vi avslutade med normal temperatur för årstiden. Och lite regn.
Mellan Säffle och Värmlands Bro blev vi omkörda av C:s jobbarkompis.
Nedre Fryken låg pastoralt stilla när vi besökte dess strand.
Här loggar K Värmlands landskapsgömma. Kils kommun, check! ✅
Vidare österut gjorde vi ett snabbstopp hos kusin U i Karlskoga. Hennes sambo kände sig hängig. Corona? Lyckligtvis var labbsvaret någon dag senare negativt.
K brassar käk på ställplatsen i Enköpings hamn. Utanför regnar det småspik.
Enköping kallas för parkernas stad. Och det finns många små välskötta parker insprängda i stadsbilden. Det blev inte sämre av att körsbären blommade för fullt.
Vi fick se lite vardagsdramatik under vår promenad i staden. Det vädrades rök ur en lägenhet, kanske vidbrända pannkakor som var orsaken, vem vet. Men det verkade ha avlöpt lyckligt i olyckan i alla fall.
Sibirisk nunneört är vacker att se på men växer hej vilt i staden och den är svår att stoppa. Sover stadsträdgårdsmästaren?
Enköpings hamn är förbunden med Mälaren via Enköpingsån. Det innebär att riktigt stora båtar från hela värden kan förtöja vid kajen. Men vid vårt besök fanns det bara svenska skepp att titta på.
Stockholm är det inte mycket att säga om. Det blev många mil kors och tvärs för att besöka de kommuner som fattades. Vi har inte sett resultatet (räkningen) av trängselskatten än men det kan inte fattas många kronor till maxbeloppet. Några felkörningar och gedigna bilköer gjorde att vi inte uppskattade storstaden denna gång. I de norra förorterna fick vi i alla fall se ett roslagsbanetåg. Enda kvarvarande smalspårslinjen med reguljär trafik i landet.
Vi övernattade vid ställplats Stockholm söder om staden. Meckigt att komma in då elektroniken strejkade. Väldigt glest belagt men det ändrar sig nog framöver. Just här övergick de senaste dagarnas temperatur från vinter till sommar, från 6 till 26 grader.
Här loggar vi den första gömman i den sista kommunen, Huddinge. Hurra! Vi har besökt och loggat minst en geogömma i varje av landets 290 kommuner. Förra sommarens semester lade grunden för spurten denna vecka.
När vi äntligen var klara med huvudkommunsområdet satte vi kurs mot Torshälla och och dess ställplats i hamnen. Vi passerade Malmköping som har en av landets få spårvägsmuséer. Säsongen har inte börjat än annars hade det varit kul att få åka eller se någon gammal vagn från udda spårvagnsstäder som Karlskrona, Sundsvall eller Uppsala.
När vi kikade in i servicehuset fann vi att duschen var helt obrukbar. Efter ett par telefonsamtal fick vi förflytta oss till campingen i Mälarbaden. Innan dess hann vi med en liten cykeltur på orten.
Väl framme vid vårt nattläger firade vi med bubbel och fisk. Det skall vara Guldkula när man har gjort alla kommuner. Det lärde vi oss av Malla 51 och lera500 när vi fick fira med dem i Örnsköldsvik förra sommaren.
Nästa dag tillbringades på cykelsadeln när vi cyklade på banvallen efter järnvägslinjen Eskilstuna-Skebokvarn.
Efter cyklingen fortsatte vi mot Köpingstrakten och gick en runda i Kungsör. Den lite udda kyrkan ligger högt på en kulle.
Norr om Köping cyklade vi banvall igen. Det är resterna av Köping-Uttersberg-Riddarhyttans Järnväg. En järnväg vars sista del lades ner 1968. Spårvidden skulle ha blivit 3,5 fot dvs 1067 mm. Men det blev 1093 i stället, och det var en sorglustig historia. Det är inte riktigt klarlagt hur det gick till, en missuppfattning hur måtten skulle sättas och sammanblandning av verktum och engelska tum är den troliga förklaringen. Hur som helst hade man hunnit bygga banan med 1067 mm spårvidd när loken ankom med 1093 mm! Dessutom var vagnar levererade med fel spårvidd. Resultatet blev att loken inte åtgärdades utan spåret breddades och vagnarna fick ny spårvidd. Det gjorde nu inte så mycket eftersom banan var isolerad från andra smalspårsjärnvägar.
Här passerade K ännu en milstolpe. 12000 hittade geocacher!
K tar igen sig vid Härolds kiosk. Retrorenoverad och återuppstod för en dag för några år sedan.
Gisslarbo station, en tegeldröm som nu är privatbostad.
Övernattning på Liens camping i Riddarhyttan, vi fick en lugn plats i utkanten...
... för i ghettot bland de grillosande och partajande långliggarna ville vi inte stå.
Hänryckningens tid närmar sig när häggen blommar.
K tar igen sig vid Härolds kiosk. Retrorenoverad och återuppstod för en dag för några år sedan.
Gisslarbo station, en tegeldröm som nu är privatbostad.
Övernattning på Liens camping i Riddarhyttan, vi fick en lugn plats i utkanten...
... för i ghettot bland de grillosande och partajande långliggarna ville vi inte stå.
Hänryckningens tid närmar sig när häggen blommar.
På morgonen fortsatte vi ner mot Örebro. Lastade av cyklarna och trampade omkring i riktigt låglandsområde som gav oss hollandsvibbar. Gott om vattenspeglar och häckade fåglar, detta har tidigare varit en del av stadens avstjälpningsområde. Nu restaurerat och har blivit en tillflyktsort för de stressade storstadsborna.
Här finns också slutgömman för alla Sveriges kommuner. Kul att vi har kvalificerat oss och fått logga denna. Den har funnits sedan 2013 och vi var nr 89 och 90 i den exklusiva skara som loggade den. Ingen direkt rusning alltså.
Nog ser det idylliskt ut nu. Värre var det innan. Torpet som ser ut att ha stått sedan urminnes tider har kommit upp under detta sekel.
Ett stopp i Kumla för att går runt deras nyanlagda vattenpark. Tyvärr började regnet här.
Sista natten på denna resa blev vid Österplana kyrka på Kinnekulle. Vi kom fram sent efter att ha måst fixa ett vinrutetorkarhaveri utanför Tibro. Lyckligtvis hann vi till Biltema i Skövde innan dess portar slog igen för kvällen. På morgonen tog vi en promenad på Österplana hed där naturen nu brakar igång efter vintervilan.
Molnen hängde tunga hela dagen, här över Storängen på kullens västsida.
Genom Essunga kommun flyter Nossan och det finns fjorton broar som spänner över den inom kommungränserna. Och naturligtvis finns det en geogömma över detta tema. Man måste besöka minst fem av dem. Överst den svajiga hängbron sedan den bastanta stenbron som finns på kommunvapnet och nederst en av Västgötabanans broar i Nossebro. 🚙💨