I Pershyttan stod det två rostiga vagnar. Om man följde spåret tog de en först till Nora och sedan vidare till Ervalla på statsbanan mellan Örebro och Frövi. Nora Bergslags Veteranjärnväg har haft en lite svajig verksamhet de senaste åren men kör nu regelbundet sträckan Nora-Järle. Vi kom till Järle lagom innan tåget skulle avgå mot Nora och fick se och lukta på atmosfären. Vi tittade runt i miljön och fick oss lite fika i stationsträdgården innan vi fortsatte på småvägar till Örebro.
Järle stationshus lär vara landets äldsta och byggdes två år före banan öppnade, det vill säga 1854. Att öppningen av banan dröjde berodde på att bron över Järleån rasade innan järnvägsöppningen. Först sedan en provisorisk bro tagits i bruk kom stationen till användning.
Efter ett kort stopp i Örebro tog vi oss till kanten av Rynningevikens naturreservat för att få lite fika i oss. Från fågeltornet syntes inte ett enda fjäderfä.
Vi fortsatte sedan mot Stora Mellösa. Undervägs sågs en grålletraktor med kärra som gasat loss lite extra mycket. Halva blomlasset har kasat av. Kul reklam för plantskolan där.
Nattläger vid sjön Sottern och dess vik Kilsmofjärden vid Solberga badplats. Vid omklädningsrummet letade vi efter en geocache och stötte på en liten vettskrämd fågel. Ensam i bot, kan det vara en gök?
🚐💨🌻