Vi lämnade vårt övernattningsställe Kojbyn och fortsatte norrut.
Det är tvära kast i denna landsdel. Från koja till slott. Den jämtländska byn Åsarna kallas ibland Guldbyn på grund av de många OS- och VM-medaljerna. Namnet Guldbyn myntades efter de olympiska vinterspelen 1988 i Calgary då tre av fyra svenska längdskidåkare i herrarnas stafett kom från Åsarna IK.
Skidstadion i Åsarna. Lars-Göran Åslund har förhoppningsvis vallat rätt där han diagonalstakar i det gröna landskapet.
Strömsundsbron, invigd 1956 är en snedkabelbro med en spännvidd på 182 meter. Den var då världens längsta av sin typ. Kostnaden var imponerande 10 miljoner kronor. Bron ersatte den färjetrafik som funnits sedan 1600-talet. Den kallas ibland även för Vattudalsbron. Bron med vatten utgör enda motiv i strömsunds kommunvapen.
Tre sevärdheter i Strömsund. Guldälgen, raggarbil och trafikljus.
Och så börjar vi på en av den här resans få inplanerade punkter. Vildmarksvägen över Gäddede, Stekenjokk och Stalon till Vihelmina.
Vid Alanäs svänger vi ut till kyrkan för en geogömma.
Bedagad SAAB-racer vid den nedlagda brandstationen i Alanäs.
Vi slog tidigt nattläger vid Gubbhögens Naturcamp utmed Flåsjöns strand. Enkelt men välordnat. Här är det byalaget som håller igång campingen.
Middag på gång. Sill och potatis.
Och så förbyts solskenet och den goda sommarvärmen mot blåst och svarta skyar. På fem minuter sjunker temperaturen från 24 till 15 grader. Det är som att peta i en myrstack. Full aktivitet när alla samlar ihop sina pinaler och drar sig inomhus. Det gör vi också och sätter i stället igång med att blogga, logga dagens geogömmor och skriva dagbok. Under tiden är det regn, blixt och dunder utanför. 🚐💨
Se der ja, nå er det litt mer villmark og natur som vi kjenner igjen. Kalde elver og varme innbyggere. Silden sitter alltid bra 😆 har dere smakt på tørket renkjøtt? Det bør være mulig å få fatt på der dere er nå. Kjør forsiktig videre.
SvaraRadera