När morgonen grytt färdigt och alla morgonbestyr var avklarade startade Plåt-Tina snällt och styrde kosan mot Berg utanför Ljungsbro. Där slutar det lite högre liggande landskapet och slätten mot Linköping breder ut sig. Här ställdes Baltzar von Platen och Thomas Telford inför problemet att övervinna denna skillnad i bygget av Göta Kanal. Dom löste det med slussarna i Berg.
Vi lastade av cyklarna, avstånden här lämpar sig för dessa, och började med en sväng längs kanalen mot väster. Alldeles innan vi rullade in på kanalbanken såg vi ett gäng änder som kalasade på fallfrukt.
Det är ganska tomt och öde i Göta Kanal nu. Turistströmmen har sinat och slussning sker bara efter förbeställning.
Dagens första selfie.
Minnesmärke över alla knektar som deltog i bygget av kanalen. Det restes till hundraårsdagen av öppningen 1932.
Carl Johans slussar som i sju oavbrutna steg lyfter nivån 19 meter.
Dubbelgångaren, staty i rostigt stål står på en vågbrytare innan inloppet till slussarna.
Det är ganska tomt och öde i Göta Kanal nu. Turistströmmen har sinat och slussning sker bara efter förbeställning.
Dagens första selfie.
Minnesmärke över alla knektar som deltog i bygget av kanalen. Det restes till hundraårsdagen av öppningen 1932.
Carl Johans slussar som i sju oavbrutna steg lyfter nivån 19 meter.
Dubbelgångaren, staty i rostigt stål står på en vågbrytare innan inloppet till slussarna.
Kallas i folkmun Herr Gårman.
Carl Johans slussar nedifrån.
Innan Carl Johans slussar finns en konstgjord sjö som nu används till gästhamnen. Bassängen är så gott sm tom, är sommaren månne över?
Från Göta Kanal var det bara ett stenkast till Vreta Kloster. Kyrkan som imponerar är från 1100-talet. I gången ligger gamla gravhällar med hög snubbelfaktor.
Som namnet skvallrar om fanns här ett kloster som det bara finns ruiner kvar av. Det var verksamt fram till ca 1580.
Är man i trakterna så är ett besök i Cloettas fabriksbutik i Ljungsbro ett måste. Vi handlade inte så mycket....
Nästa anhalt var Skänninge. Vi gick runt en stadsvandring dirigerad av en Adventure Lab Cache.
När järnvägen kom till orten 1873 låg stationen ute på jordbruksslätten. Nu har staden växt omkring järnvägen så den ligger mer centralt.
En retromack. Lite otidsenliga fordon tyvärr.
Carl Johans slussar nedifrån.
Innan Carl Johans slussar finns en konstgjord sjö som nu används till gästhamnen. Bassängen är så gott sm tom, är sommaren månne över?
Från Göta Kanal var det bara ett stenkast till Vreta Kloster. Kyrkan som imponerar är från 1100-talet. I gången ligger gamla gravhällar med hög snubbelfaktor.
Som namnet skvallrar om fanns här ett kloster som det bara finns ruiner kvar av. Det var verksamt fram till ca 1580.
Är man i trakterna så är ett besök i Cloettas fabriksbutik i Ljungsbro ett måste. Vi handlade inte så mycket....
Nästa anhalt var Skänninge. Vi gick runt en stadsvandring dirigerad av en Adventure Lab Cache.
När järnvägen kom till orten 1873 låg stationen ute på jordbruksslätten. Nu har staden växt omkring järnvägen så den ligger mer centralt.
En retromack. Lite otidsenliga fordon tyvärr.
Ture Lång, en sorts rekonstruktion av medeltida Turelang som stod på torget som symbol för rättsväsendet i staden. Ture Lång kom på plats 1990 och är ett verk av två av stadens smeder.
Minsta huset i Skänninge?
Dagens andra selfie.
Skenaån breddar sig ordentligt när den flyter genom staden. Vid en park hade en koloni änder slagit sig tillrätta.
Vi övernattar vid Tåkerns naturrum.
Vid enten ligger fågelägg i kolossalformat.
Själva naturrummet är helt klätt i vass och smälter väl in i miljön.
Det finns naturligtvis ett fågeltorn och utsikten över Tåkern är vacker.
Vi kryper in i Plåt-Tina när skymningen sänker sig. Det går ganska snabbt nu på sensommaren. Till grannar har vi endast ett par husbilar till. 🚐💨
Og dere vet adressen...for dere handlet vel til oss på Cloetta? Håper dere fikk kost dere masse og spist dere gode og belåtna.
SvaraRadera